De fikk gull i økologisk matlaging. Det betyr gull til barnehagebarna, gull til barnefamiliene og gull til nabolaget. Ernæringsbarnehage og Ecomida har fokus på barn og barns ernæring. De to bedriftene har samme utgangspunkt og verdier, men ulike personligheter, arbeidsdager og målgrupper. En drøm har blitt til to virkeligheter. Nå lurer de på hvordan de skal markedsføre sine verdifulle ulike hverdager.

Ecomida og Ernæringsbarnehage har inspirasjonsdag med MaryAnn Skadal

1001 spørsmål, tankespinn, sortering og valg

Spørsmålene rundt utvikling og markedsføring var mange og frustrasjonen føltes tydelig imellom skrevne linjer og uttalte ord. De trengte hjelp til å observere, sortere og tydeliggjøre. Jeg satte meg i bilen, kjørte 45 minutter, tok fergen over Oslofjorden til Østfoldbyen Moss.

  1. Hvordan finner vi tema vi kan skrive om?
  2. Hvordan omdanne frustrasjon etter gode råd fra rådgivere til din markedsføring?
  3. Hvordan kan vi bruke bilder i tråd med alle lover og regler med hverdager fulle av barn?
  4. Hvordan kan vi lage fine bildecollager?
  5. Hvordan lage gode tekster og overskrifter?
  6. Hvordan kan ansatte bidra for å spre innlegg?
  7. Hvordan kan blogging bli mindre skummelt?
  8. Hvordan markedsføre to bedrifter?
  9. Hvordan skal vi få tid til å gjøre alt?
  10. Hvem skal gjøre hva hvordan?

Som du skjønner – det rant over av spørsmål og listen kunne vært enda mye lenger. Det var 2 bedrifter og 4 personligheter den dagen. Jeg ante egentlig ikke annet enn at de ønsket en dag med meg. De trengte rett og slett hjelp til å se markedsføringsmulighetene i sin egen hverdag.

Vi hopper kort innom punktene over.

1: Kunder gir deg temaer hele tiden

Fordi jeg dro over fjorden og pratet med kunden, gav de meg minst 1001 temaer å skrive om. Jeg valgte å dele 10 med deg her. Ernæringsbarnehage og Ecomida fikk svar tilpasset sine behov og sin bedrift på sin inspirasjonsdag, men du lurer kanskje på noe av det samme. Hang du med?

I møter og samtaler med kundene dine, finner du temaer å skrive om. Hvert eneste spørsmål er et tema. Lurer en kunde på noe, lurer andre på det samme. Blir en kunde inspirert, blir andre inspirert. Blir en kunde glad, blir flere kunder glade. Lærte en kunde noe lurt, vil andre ha noe å lære.

Lytt til kunden. Del din kunnskap og hverdag med din målgruppe. Vær en inspirasjon.

Workshopdag / Inspirasjonsdag med MaryAnn

2: Rådgivere gir deg muligheter – kun du har svaret

Å prate med mange gir deg et hav av muligheter. Innspill fra ulike ståsted og vinkler på dine utfordringer kan være nyttig og inspirerende, men det kan også skape stor frustrasjon.

  • Spør du 5 reklamebyråer, får du fem ulike svar.
  • Spør du 4 bloggere, får du fire ulike svar.
  • Spør du 3 rådgivere, får du tre ulike svar.
  • Spør du 2 WEBeksperter, får du to ulike svar.
  • Spør du deg selv, får du ETT svar.

Etter en masse gode råd, spør deg selv hva som føles riktig for deg og bedriften din. Alle du har spurt, har gitt deg gode og fine råd ut i fra sine erfaringer, sitt ståsted og sin personlighet. ETT svar i tråd med dine verdier og personlighet får du fra deg selv. Trekk en konklusjon tilpasset din bedrift.

3: Bilder uten ansikt

Hverdagene er fulle av gode løsninger til det beste for barna hos Ernæringsbarnehage og Ecomida. Det er også tilfellet for flere bedrifter jeg er så heldig å hjelpe på min vei. De jobber med familierådgivning, foreldrecoaching, barnevern og fosterhjemsløsninger. Barna er i deres hjerter, men det er vanskelig å dele bilder med barn. Eller kanskje ikke.

Bilder av barn i lek uten ansikt. MaryAnn Skadal

Det er tusen ting å ta bilder av. Du kan bruke bilder av barn uten å vise ansikter. Hint av barn er alt som trengs. Her er noen tips:

  • Gå nært på
  • Gå langt unna
  • Ta bilder bakfra
  • Hender som baker
  • Føtter som springer
  • Fingre som peker
  • Leker og bøker fra barns hverdag
  • Barnesko som venter
  • Ett blikk
  • Ett smil
  • Hestehale i farta
  • Ball i fart
  • Rot i gangen
  • Sekk klar for tur
  • En malepensel som tryller med farger

4: Bildecollager til Facebook

Ernæringsbarnehage har virkelig fått full fart på å dele hverdagen fra barnehagene de driver på Facebook. De skaper engasjement, inspirasjon og nysgjerrighet. Barna lærer å lage økologisk mat, de dyrker egne grønnsaker og finner mat i naturen. De skal være en inspirasjon for barna, familiene og andre barnehager.

Ernæringsbarnehage inspirerer fra hverdagen i barnehagen. MaryAnn Skadal

Ernæringsbarnehage på Facebook

Ecomida har så vidt begynt sin markedsføring fordi de er i en nyere etableringsfase og deler pr i dag mest andres artikler om økologisk mat. Det har resultert i at alt du trenger å vite om økologisk mat, er å finne på Ecomida sin Facebookside. Et eget økologisk leksikon. De skal være lokalmiljøets sted å arrangere barnebursdager med økologisk mat, et kurssenter med fokus på økologisk ernæring, de skal lage økologisk mat til barnehagene i distriktet og servere økologisk lunsj til nabolaget.

Ecomida markedsfører i oppussingstiden. MaryAnn Skadal

Ecomida på Facebook

Nå trekker de læring av hverandre. Ernæringsbarnehage kan med fordel vise seg frem på andres artikler med å dele, skrive en kommentar og like der de ønsker å bli mer synlig. Ecomida trenger å vise mer av hverdagen.

Men hvordan dele hverdagen enkelt og helhetlig når flere skal inspirere?

  • Bruk mobiltelefonen.
  • Ta masse bilder etter punkt 3.
  • Last ned samme appen, f.eks «PicFrame».
  • Velg en felles rammefarge.
  • Velg samme type hjørner.
  • Velg samme avstand i mellom bildene.
  • Skriv en inspirerende setning til bildet med ord som målgruppen forstår.
  • Del på din bedrift sin Facebookside først.
  • Del videre fra bedriftssiden til din personlige side.

5: Skriv forståelige ord

Bruk kundens eget språk og egne ord. Er målgruppen din fagfolk, bruk fagord. Skal du nå ut til nerdene, bruk nerdenes ord. Mannen i gata bruker nok et annet språk enn den hjemmeværende mammaen. Tenåringene kommuniserer annerledes enn småbarna. Hvem skal du prate til denne gangen? Hvilket språk bruker de?

Om du var målgruppen, ville du forstått det du skriver? Om du var målgruppen, hva ville du spurt om? Gjør det enkelt, skriv forståelig, ærlig og inspirerende. Her er en artikkel som går litt i dybden på det å skrive en god artikkel.

Artikkel om å skrive en gode tekster og headinger

6: De ansatte deler når de får være med

Ved å trekke inn de ansatte i markedsføringsprosjekter på Facebook, føler de seg viktigere. Når de er en del av noe, føler de seg sett. Ved å vise dem hvordan hver eneste en er en viktig markedsføringsbrikke, blir de mer bevisst og engasjert. Når de er en del av det hele, deler de mer av bedriften de jobber i.

Be de legge til sitt arbeidssted på sin Facebook-profil og gi dem innsikt i hvilken effekt det har når flere deler bedriftens innhold til sine venner. De trenger ikke å dele hver gang, men av og til gjør din bedrift synligere.

Artikkel om hvordan å gjøre arbeidsstedet synlig på Facebook

7: Blogg er kun et ord med mange alternativer

Er det så enkelt som at knappen på WEBsiden din som heter «blogg», skaper usikkerhet for deg? Det ordet klinger liksom ikke helt naturlig i ditt hodet. Det gir deg assosiasjoner til andre ting enn deg og ditt? Det er på en måte ikke helt deg å blogge? Blir det for «alvorlig», for «rosa» eller assosierer du det med noe annet?

Ordet «blogg» er kun et ord du har kalt en knapp som sørger for at din målgruppe ser litt av din hverdag. Den knappen er superviktig for at din bedrift blir synligere på nett. Knappen kan hete akkurat det du vil og innholdet velger du selv.

Føles det riktigere med «nyheter», «råd og tips», «inspirasjon», «info», «siste nytt», «fra hverdagen», «i farta», «artikler» eller…

Alternative ord er like uendelig mange som det finnes personligheter. Ikke la ordet «blogg» stoppe deg fra å være en inspirasjon til dine kunder. Kall knappen det du vil, vær en inspirasjon for din målgruppe, del så ofte du føler det riktig og bruk din bedrift sin personlighet.

8: 1+1=2 like eller 2=1 slik+1 sånn

Det kan være at du er eier av to eller flere bedrifter, har ulike produktgrupper eller har flere målgrupper. Skal de markedsføres på samme måte?

Ofte er det veldig mye enklere å dele opp både for deg som har bedriftene og for kundene du prøver å nå ut til. Markedsføring er som en samtale med mennesker. Mest sansynlig gjør dine bedrifter ulike ting og kan med fordel deles i to. Kundene dine kjøper mest sansynlig ulike produktgrupper på ulike steder. Markedsføring er en samtale som tilpasses ulike målgrupper.

Dette valget måtte også Ernæringsbarnehage og Ecomida ta stilling til. Skal de fremstå som en enhet eller er de to ulike bedrifter? Har de samme produkter? Har de samme målgrupper? Har de samme mål?

Ecomida og Ernæringsbarnehage får klarhet i frustrasjon. MaryAnn Skadal

Det ble fort ganske klart at det er enklere å kommunisere når det ble tydeliggjort om de var en eller to. Det ble enklere å fordele oppgaver. Det ble enklere å fokusere. 2=Ecomida slik + Ernæringsbarnehage sånn.

9: Markedsføring er en del av jobbhverdagen

Det er mange ting som skal inn i en hektisk jobbhverdag. Er målet ditt at bedriften din skal vokse og utvikle seg, er markedsføring nødvendig. Det bør settes av tid for å gjøre arbeidsplassen synligere ut til målgruppene. Det skal være unødvendig å bruke kvelden etter arbeidstid på dette. Derfor bør ledelsen i bedriften gå foran som gode eksempler og gi klarsignal og grønt lys til de ansatte som skal jobbe med markedsføring.

Sett av konkrete dager eller tider hvor markedsføring står på agendaen. Da blir det gjort litt hele tiden. Når dere kommer inn i det, blir det en vane. Dette gjelder også små bedrifter som ikke har en egen markedsføringsavdeling. De ansatte er markedsføringsavdelingen i små bedrifter – hver eneste en.

10: Spør de ansatte hva de ønsker

Er det noen som synes det er stas å skrive, la de dele artikler. Finnes det noen hobbyfotografer i gjengen, kan de ta bilder. Finnes det ulike fagfelt, la de inspirere fra sitt interressefelt. Kanskje er det en journalistspire som kan intervjue noen.

Å dele fra egen kunskap og interresse skaper ofte bedre inspirasjon uttad. Det er vanskelig å være en entusiastisk inspirasjon på sjakkspill, om du har null kunnskap på det feltet. Det er enkelt å dele matoppskrifter om du har en genuin interresse for mat. Men det kan være utfordrende å dele inspirasjon uten bilder. Dersom kokken ikke er glad i å ta bilder, kan hobbyfotografen ta bilder av kokken i aksjon.

Ta utgangspunkt i hva hver og en ønsker selv. Dette skaper fellesskap, utvikling og viktige brikker. I sammen er dere markedsføringsteamet. Ingen er gode på alt. Alle er gode på noe.

Ofte har du kunnskapen i gjengen rundt deg. Spør dem hvordan de ønsker å bidra. De føler seg sett, hørt og verdsatt når du spør. Det gir ektehet, troverdighet og glede. Det gir god markedsføring.

Ecomida og Ernæringsbarnehage er gull verdt i nabolaget

Tenk å være så heldig at barnehagebarn får økologisk mat til lunsj. Tenk å være så heldig at barna har et lokale i nabolaget hvor de kan feire med økologisk bursdagmat. Tenk å være så heldig at familien faktisk kan ta med seg økologisk middag hjem til middagsbordet etter arbeidsdag og henting av barna? Tenk å være så heldig at du kan lære om betydningen av økologisk mat i din hverdag? Tenk å være så heldig å kunne stikke rett bort i gata å spise digg økologisk lunsj? Det har Ecomida tenkt å gjøre for barnehagebarna, barnefamiliene og nabolaget. De starter i Moss, men planen er å utvikle ideen til flere nabolag.

Link til informasjon om Debio i gull

Tenk å være så heldig å ha en barnehage i nærheten der økologisk matlaging står på timeplanen. Tenk å være så heldig at barna dine lærer å dyrke egne grønnsaker i barnehagen? Tenk å være så heldig at barne dine lærer å bruke naturens eget matskattekammer? Tenk å være så heldig at de gode holdningene i barnehagen, blir med hjem til familien? Vil du starte en barnehage, ville jeg startet en Ernæringsbarnehage. Hadde jeg hatt barnehagebarn, ville jeg ønsket mine barn i en Ernæringsbarnehage. De har startet i Moss, men planen er å utvikle konseptet til flere nabolag.

Barnhehender lager mat til inspirasjon for Ernæringsbarnehage sin målgruppe. MaryAnn Skadal

Med fokus på gode vaner, lek og læring har jeg blitt inspirert av Ernæringsbarnehage og Ecomida til å legge om vanene i vår familie. En drøm hadde vært Ecomida og Ernæringsbarnehage i alle nabolag. Det er en drøm som kan bli til virkelighet.

De starter der de er, bruker det de har, tilegner seg kunnskap underveis og spør om hjelp når de står fast. De inspirerer hver eneste dag. Ecomida pusser opp slik at de kan servere økologisk mat til barnehagebarna, familiene og til nabolaget. Jeg er imponert. Steg for steg nærmer de seg mål. Dette kommer til å bli bra.

Lokaler pusses opp og blir til møteplass for økologisk mat. Ecomida får besøk av MaryAnn Skadal

Ernæringsbarnehage og Ecomida har blitt utmerket med gull fra Debio og er kanskje de beste på økologisk fokus for barnehagebarna i dette landet. De bringer gull til barna, familiene og nabolaget. Det vil vi ha mere av. Velkommen skal dere være i alles nabolag.