Dette innlegget kunne handlet om døden, om skråblikk fra nabolaget og om tøffe personlige hendelser som de færreste (heldigvis) noen gang kommer til å være en del av. Dette innlegget skal handle om å reise seg, om å endre til noe bedre og om kjærlighet ved første blikk. Personlig markedsføring av små bedrifter kan føles greskt, men det er det mest naturlige. Du har det i deg, du også.

Ioanna Tjøme, inngangen, Winter Marketing Workation 2015

Facebook

Du tenker kanskje at du skiller på din private side og din bedriftside på Facebook og at du dermed kan være «en her» og «en annen der». Du kan det, men det er fortsatt deg du viser. Målgruppen skiller lite på deg som privatperson og deg på jobb. Derfor er det lurt å tenke at du uansett er på jobb som markedsfører.

Alt du deler på Facebook, forbindes med deg og den bedriften du jobber i. Det gjelder for deg som ansatt, som bedriftseier og som privatperson. Alt du gjør i en hver form på Facebook, er markedsføring. Ikke alt er god markedsføring.

Facebook er en genial arena for gratis markedsføring for bedrifter med små budsjetter. Her kan du med stor fordel være personlig, uformell og hverdagslig.

  • Du må se andre, for å bli sett av andre.
  • Du må lytte til andre, for å bli hørt av andre.
  • Du må dele andre, for å bli delt av andre.
  • Du må like andre, for å bli likt av andre.
  • Du må kommentere andre, for å bli kommentert av andre.

Det er opptil deg å gjøre deg selv og din bedrift synlig på den måten du ønsker det. Uansett hva eller hvem du «liker» eller «deler», husk å fremheve det du ønsker å stå for. Hva fra din hverdag, på jobb og hjemme, er interressant for dine kunder? Hva gjør at din målgruppe liker deg nok, til å komme å handle dine produkter og tjenester? Det starter med å se andre og å lytte til andre.

Det er ikke min skyld at jeg liker deg. Det er din. MaryAnn Skadal

Å være på Facebook, er som å invitere mulige kunder inn i din samtale. Skriv innlegg som målgruppen du har bestemt deg for å prate til, kjenner seg igjen i. Er du så heldig at noen kommenterer tilbake, velg å svare den ene slik at du viser at du ser den ene. De ønsker alle å bli sett og hørt av deg.

Torunn Beate Berge, eier av Ioanna-butikken på Tjøme, valgte å kommentere på et Facebook-innlegg jeg skrev. Temaet var bilder og det var skrevet generelt til hele min målgruppe. Noe appelerte til henne og hun valgte å synliggjøre sin bedrift ved å kommentere tilbake. Jeg flyttet fokus fra egen bedrift over til henne og hennes bedrift. Hun stod i sentrum i mitt neste svar. Hun følte seg på en eller annen måte sett og hørt og valgte å gi meg et oppdrag der og da, uten å kjenne meg.

Ioanna på Facebook. Veiledning fra MaryAnn Skadal

På Facebook har Torunn valgt å vise bilder av seg selv og sine kunder, med klærne hun selger i sin butikk. Da gjør hun drømmen om stil og eksklusivitet tilgjengelig for alle oss normale kvinner. Det er få av oss som er den sylslanke modellen, som fremstilles i den internasjonale katalogen fra den greske designeren Ioanna Kourbela. Med norske kvinner i klærne, klarer vi alle å se at dette er klær for deg og meg. Vi stopper opp, kikker og handler oftere enn ellers. Torunn har ikke ennå sett alle mulighetene Facebook gir henne, men det kommer med øvelse. Facebook er en topp markedsføringskanal om det er der din målgruppe befinner seg.

Å se og å lytte

Torunn Beate driver en eksklusiv klesbutikk i bygda der jeg bor. Jeg har kun kjøpt et par plagg til halve prisen, en gang. Jeg har vært så heldig at noen gode venner pakket inn to herlige smykker som gave til meg, kjøpt hos Torunn. Det betyr rett og slett at jeg er en av de som skulle ønske at jeg hadde mulighet til å handle der oftere, men lommeboken sier stadig stopp.

Å se kunden og å lytte til kunden er markedsføring. MaryAnn Skadal

Torunn sin hjelper, Svein Rosseland, fant meg på Facebook. Han så meg og lyttet til det jeg sa der ute. «Kjenner du henne? Nei. Hun bør du snakke ned. Ja vel, da gjør vi det.» Mandag forrige uke kom denne forespørselen fra Torunn: «Tar du et oppdrag uten Winter-Women-Marketing-Workation? Kom innom butikken klokka 12 på torsdag. Jeg tar med min markedsmann.»

Jeg visste fortsatt ingenting om hvem, hva eller hvorfor.

Onsdagkveld sendte Svein Rosseland, Torunn sin markedsmann, en melding med en imponerende markedsplan inkludert. Han var tilsynelatende ganske opptatt av å fortelle meg alle sine formelle titler. Han var konsulent, kunstner, grafisk designer, fotograf og webutvikler. Jeg lo godt og svarte tilbake i samme «uformelle» form. Bak fasaden av fine titler og konkurrende evner, var det en helt normal mann, som ønsket hjelp til ett eller annet.

Han gjorde seg selv synlig og gav meg en mulighet til å lære de begge litt å kjenne, før møtet neste dag.

Detaljer er markedsføring. MaryAnn Skadal

Da satt jeg der med en perfekt markedsplan, en velfungerende facebookside, en over snitt bra nettside og en instagramside som var forsøkt tatt i bruk. I tillegg hadde Torunn en fulltidsengasjert konsulent, designer, fotograf, webutvikler og kunstner ved sitt bord, som så til å fikse det aller meste imponerende mer enn bra nok.

Jeg skulle i et møte i neste dag, og forstod overhodet ikke hvorfor.

Skal jeg gå i et møte uten å vite hva jeg skal gjøre, må jeg i hvertfall være forberedt. Faget markedsføring kan jeg, så det var Torunn og Svein jeg måtte finne ut av. Det gjelder deg også. Du kan ditt fag, det er kunden du må se og forstå. Det er de små detaljene som kan gjøre den store forskjellen. Det å se og å lytte er markedsføring.

Muligheter til den som sliter

Å hjelpe noen er god markedsføring. MaryAnn Skadal

Hennes butikk, Ioanna, er full av annerledeshet. Den er full av farger. Den er full av personlighet og varme. Torunn er også den som gir nye muligheter for enkelt personer som sliter på sin vei. Det er tøft å starte en ny butikk. I en oppstartsfase er økonomien trang. Men det var også da hun ga jobb til den som slet med å få jobb noe annet sted. Imponerende. Det er bare sånn hun er, uten at jeg kjenner til det noe mer enn deg.

Det er også slik Svein Rosseland og Torunn Beate har valgt å gjøre for hverandre. De trengte begge hjelp i en fase i livet der det buttet litt mer enn det som var behagelig og de ble samarbeidspartnere. Det å teame opp, gjør det enklere å utvikle bedriftene de eier.  Å være en hjelp for noen, kan gi deg viktige samarbeidspartnere og gjøre markedsføringen enklere.

Jungeltelegrafen

Det at Torunn har våget å satse på annerledesheten i bygda, kan være en tøff reise. Jeg har vært innom, kikket og gått ut igjen. Jeg har blitt møtt med god service og et varmt smil allikevel. Jeg går ut som en jungeltelegraf. Fordi jeg ble behandlet bra, vil jeg snakke positivt videre.

Jungeltelegrafen er din markedsfører. MaryAnn Skadal

Det å velge å se hver eneste en som titter innom bedriften din, gir deg jungeltelegrafer som sprer ordet om at din bedrift finnes. Det beste er at i markedsplanen fra Torunn, står jungeltelegrafen fremhevet som svært viktig. Det å ta vare på jungeltelegrafen er god markedsføring.

Samtaler med kunden

Siden jeg skulle i et møte med evnerike folk, lot jeg kameraet mitt være igjen hjemme. Mitt fulle fokus var å lytte til det de hadde å fortelle, bli kjent med dem og hjelpe de der de måtte stå fast. Torunn og Svein kan fikse veldig mye selv, men de ser verdien av å ha et markedsføringsteam for å utvikle seg videre. Ett ekstra sett med øyne, som kan komme med andre løsninger. Ett ekstra sett med øyne, som ser det de overser. Ett ekstra sett med ører, som hører det de overhører.

De hadde trygghet nok til å slippe meg godt på innsiden av sine fasader. Jeg traff en del kunder som var innom og fikk se hvilken service de fikk. Noe var veldig bra, noe kunne forbedres. Det var derfor jeg var invitert dit.

I samtaler med kunden, kommer det gullkorn til markedsføring. MaryAnn Skadal

I samtalene med de ulike kundene, kommer det små hint om hvorfor de er innom akkurat der, akkurat da. Ofte forteller de deg sine innerste følelser om hvorfor de velger deg og din bedrift i dag. Da gjelder det å se og lytte til kunden. Samtaler med kunden er alltid markedsføring.

Bilder

Det var et fantastisk hyggelig møte med to personligheter og bedriftseiere. Med feber i kroppen, surret samtalene hos Ioanna rundt i hodet mitt hele fredagen. Lørdag var jeg fortsatt syk, men det var ett eller annet som gjorde at jeg kledde meg som om jeg skulle på jobb og la kameraet i bagen min.

Jeg kjørte min sønn i bursdag. På veien tilbake hadde jeg egentlig bestemt meg for å kjøre rett hjem. Men da jeg passerte Ioanna-butikken, vrengte jeg plutselig bilen inn til Ioanna. Noe sa meg at jeg skulle inn der, akkurat da.

Der stod en dame og prøvde klær. Jeg kjenner så alt for godt til det værste hun har vært med på. Hun smilte og strålte om kapp med sola.

«Jeg er så lei den grå genseren. Jeg må ha noen farger. Jeg ønsker å kle meg stilig for meg selv i min hverdag.»

Om du er oppmerksom, kommer det glitter til din markedsføring. Her vet du plutselig hvorfor denne kunden innerst inne kommer til deg i dag. Den følelsen har flere kunder.

Kunden til Ioanna, ønsket å være med i denne historien. Det var grunnen til at kameraet ble lagt i bagen. Jeg vet at den grå genseren har en helt annen betydning og at kunden stod der å valgte stil og farger for å reise seg igjen. Det grå og triste skal ikke glemmes, men det er lov å gå videre med et smil på tross av.

Bilder fra Ioanna. MaryAnn Skadal

Her var det bare å knipse i vei. Bildene fikk en ny dimensjon, troverdighet og ektehet. Jeg er ingen fotograf (Je suis MaryAnn), men jeg fikk lov av fotografen å knipse vilt.  Bilder fra ekte historier, fra hverdagen, med følelser og personlighet er markedsføring.

Historier er inspirasjon og motivasjon

Noen av historiene Torunn og Svein har fortalt meg, kan jeg identifisere meg med. Historien til kunden i butikken, er så vanskelig at jeg fortsatt gråter med henne når jeg tenker på det.

Uansett hva din historie er, er det en erfaring, en inspirasjon og en motivasjon for noen der ute. Del det som føles OK, med de du ønsker at skal høre det. Det å dele kan hjelpe deg videre. Det å dele kan hjelpe noen andre videre. Din historie er god markedsføring i riktig form.

Det å dele er markedsføring. Din historie er markedsføring. MaryAnn Skadal

Intuisjon

Kunden til Torunn, hadde reist seg etter at helvete kom på besøk og hun ønsket nå å gå videre. Torunn har selv måtte reise seg og starte på nytt etter at mannen hennes gikk bort. Svein har måttet reise seg og starte på nytt i ny bygd. Jeg har måttet starte på nytt, etter noen tøffe runder privat. Den grå genseren symboliserer alt annet enn en vanlig grå strikkegenser. Det er lov å starte på nytt. Hadde jeg ikke vært full av feber, hadde de fått den gode klemmen de trengte. Pussig at her stod vi sammen med et smil om munnen. Alle har startet sin reise på nytt. Alle fortjener å skinne.

Å reise seg er lov. Intuisjon i øyeblikket er markedsføring. MaryAnn Skadal

Det var en grunn til at jeg følte så sterkt at det var engletoppen som skulle på denne morgenen. Det var en grunn til at jeg måtte innom Ioanna-butikken akkurat der og da. Det var en grunn til at kameraet lå i bagen lørdag og ikke på torsdag.

Nei, jeg tror ikke på engler og sånt. Men her var det plutselig alt for mange brikker som falt på plass.  I intuisjon kan du finne uventet markedsføring.

Kjærlighet ved førsteblikk

Torunn fant sitt første Ioanna-plagg på ferie ved en tilfeldighet, men det var forelskelse ved første blikk. Hun fikk rett og slett ikke sove, før hun fikk tak i den jakken hun egentlig manglet penger til å kjøpe. Senere fant hun hele kolleksjonen i en annen butikk. Her ble det et vendepunkt. Den gamle drømmen om Psykologipraksis ble tonet ned og den nye drømmen om en Ioanna-klesbutikk ble iverksatt. Med seg på laget hadde hun sin mann. De var to. Deres visjon, passion og engasjement var kanskje litt greskt på bygda, men det kan være avgjørende for å overleve sine første år som bedriftseier. Gresk mote var kommet for å bli i bygda vår. Bygda forstår den stadig mer.

Kjærlighet ved første blikk. Ioanna-jakken. MaryAnn Skadal

Kjærlighet ved første blikk var starten på Ioanna på Tjøme. Kjærlighet ved første blikk kan du også skape i førsteinntrykket du gir når du møter mennesker på din vei. Kjærlighet ved første blikk kan du skape i din bedrift. Det handler om hvilken versjon av deg selv du velger å vise i møte med kunder, jungeltelegrafer, samarbeidspartnere, bygda og byen. Førsteinntrykket du gir, er markedsføring.

Ioanna jakken i mange farger. MaryAnn Skadal

Brosjyrer, visittkort, WEB og sånn

På disken til Ioanna ligger alltid hennes visittkort. Det vil si at det har samme størrelse som et visittkort, men det er så mye mer enn navnet. Det er som en liten brosjyre, en personlig reise, en mulighet til den oppnåelige drømmen. Den viser at hun selger både eksklusive klær og basic klær. Klærne passer både til den slanke og den fyldige. Den viser hvor du finner butikken og hvem Torunn er. Personlighet og info i vakker harmoni.

Visitt kort og brosjyrer kan gjøres personlig og levende. MaryAnn Skadal

Du finner også en brosjyre med Torunn som modell. Personlig stil, varme, farger, selskap og hverdag. Bilder tatt i landskap og bygninger vi kan identifisere oss med.

Ja, de har nok tenkt at det blir nye visittkort og brosjyrer for hver gang butikken fylles med nye sesongvarer. Men hva er vel bedre enn det. Da lever markedsføringsmateriellet i takt med utviklingen av butikken.

Websiden var en god miks av eksklusiv tydelighet og litt rotete personlig amatør. Her tok vi en aldri så liten opprydding. Det var alt for mye tekst. Det var en ubrukt blogg uten mening. Det var knapper uten innhold. Bilder ble presentert på ulike måter. Her var det helt åpenbart en kulturkræsj av et eller annet slag.

Det er vanskelig å skulle markedsføre seg personlig i Norge, med en gresk designers tanker og krav hengende over deg. Det er ufordrende, men like fullt en realitet. Torunn må ta hensyn til klesdesignerens visjon. WEB-siden måtte strammes opp og bli mer tydelig og helhetlig. Svein, Mr Fixit, hoppet inn i det straks.

Web siden kan gås igjennom med jevne mellomrom. MaryAnn Skadal

Dersom det vakre materiellet du har laget, er i utakt med deg, din personlighet og din utvikling, har de liten verdi. Torunn og Svein har forstått verdien av å invistere i hjelp og levende materiell. De har lukket den døren som er skiltet med «personlig kritikk» og åpnet den porten som kalles «tilbakemelding, læring og utvikling». I levende, synlig utvikling finner du markedsføring.

Deg, din bedrift og din markedsføring

Takk for en nydelig, rørende uke på uventet vis. Jeg håper det er flere enn Ioanna som finner læring i denne artikkelen. Jeg blir selvsagt superglad om du liker, deler og kommenterer. Det kan gjøre deg og din bedrift mer synlig for flere enn du tror.

Hva har du behov for i din markedsføringsutvikling?

Har du lyst til å få markedsføringshjelp en hel helg, kan du være med på Winter Women Marketing Workation. Det er i Svein Rosseland sitt gamle nabolag, men de valgte sin egen «Winter Ioanna Marketing Workation» med meg. Jeg ønsker Ioanna lykke til videre og velkommen anytime. Du er selvsagt også velkommen om du ønsker tilsvarende hjelp.

Rikke og MaryAnn skal på markedsføringshyttetur. Blir du med?

Deg, din bedrift, din markedsføring. Rikke og MaryAnn hjelper deg

Personlig markedsføring høres kanskje litt greskt ut, men er det mest naturlige av alt. Du har det i deg.