«Hvor mye kan man skryte av seg selv før man blir oppfattet som selvgod og blærete. Ingen liker selvgode og blærete personer, så hvordan skryte av seg selv på en sympatisk måte?»

Tusen takk for den utfordringen. Jeg er jo glad i utfordringer, men nå må jeg tenke meg grundig om. Hvordan skrive om selvskryt uten å gå i samme felle? Ingen liker at andre er selvgode og blærete – det er helt sikkert.

Hvor mange av oss tenker over hvor mye vi snakker om oss selv, hvorfor vi gjør det og hvordan vi gjør det? Hvor ofte stopper vi opp å tenker på hvordan andre oppfatter det vi nettopp sa, skrev eller gjorde? Det som er veldig bra er at du i det hele tatt tenker tanken på hvordan du skal fremheve noe uten å virke overlegen og blærete.

Så, svaret er JA. Jeg skal ta utfordringen du gav meg og prøve å svare på ditt spørsmål slik at andre bedrifter også kan lære noe på sin vei.

Har du kunden i fokus eller glemte du kunden ett øyeblikk?

Temaet er selvkryt i markedsføring

Men dette gjelder også på det private plan. Det du gjør privat er også markedsføring av din bedrift. Din personlighet og din bevisste og ubevisste kommunikasjon gjenspeiler hvem du er hvor enn du befinner deg.

Jeg tror dette bunner i den berømte janteloven. Det som har kommet med morsmelka gjennom generasjoner er fryktelig vanskelig å snu. Du kan godt si at det er bare å kjøre på i full L.A. stil og drite fullstendig i janteloven. Men faktum er at når du skal drive business i Norge og forholde deg til nordmenn som målgruppe, så må du også forholde deg i stor grad til janteloven. Så uansett hvor mye du og jeg ønsker janteloven dit peppern gror, er de aller fleste vi treffer på vår vei i stor grad påvirket av dette settet med leveregler.

Du kan nemlig kun endre din egen væremåte. Du kan fint kontrollere hvordan du selv skal velge å ta imot tilbakemeldinger fra andre og drite i jantelov og alle andre uskrevne regler her oppe i nord. Men det du vil ha utfordringer med, er å ha kontroll over hvordan andre oppfatter det du skrev, sa eller gjorde. Derfor kan du ikke drite i janteloven. Du kan legge janteloven på hylla for deg selv, men du kan ikke frata andre disse reglene før de har valgt det selv. Derfor kan du først som sist innse at ditt velmenende selvskryt kan oppfattes som blærete av andre.

Derfor er selvskryt oppskrytt

1. Kunden i fokus

Når du skal skryte av deg selv, eller fremheve bedriftens gode sider, kan du gjerne ha i tankene at du høyst sansynlig vil ende opp med å ha deg selv og egen bedrift i fokus. Du vil da nesten automatisk sette målgruppa på sidelinjen – ubevisst. Da spør jeg: Er din målgruppe mest opptatt av deg eller seg selv, tenker du? Jeg er overbevist om at målgruppen har lite fokus på deg og din bedrift. Som deg, har de mest fokus på seg og sitt. De blåser i ditt selvskryt. De ønsker at du skal ha fokus på dem og bedriften de representerer og ikke på deg og din bedrift. For mye selvskryt kan bli irriterende og oppfattes mot sin hensikt. Derfor er selvskryt er oppskrytt.

Er du lite interresert i å høre på andres selvskryt, er nok sansynligheten stor for at målgruppen din også er svært lite interresert i ditt selvskryt.

2. Jungeltelegrafen kan være hyggelig

Det å fremheve din bedrifts positive sider og sterke egenskaper på en sympatisk måte er vanskelig, men det er en artig utfordring. Gjennom samtaler med målgruppa, kan du bevisst velge å sette deg selv på sidelinjen og i større grad velge å være der for den kunden du til enhver tid kommuniserer med. De som klarer å ha kunden i fokus, vil over tid få tilbake i mengder. Når kunden oppfatter at du har dem i fokus, vil de prate hyggelig om deg i etterkant. De blir dine markedsførere. Jungeltelegrafen skal ha heder og ære. Jungeltelegrafen kan gjerne skrytes oppover. Jungeltelegrafens budskap kan styres til en viss grad av deg og kan være veldig hyggelig om du sørger for å behandle jungeltelegrafen med respekt og verdighet. Jungeltelegrafen er ekte og ærlig. Skryt fra kunden er mye bedre markedsføring enn selvskryt. Derfor er selvskryt oppskrytt.

3. Kundens utfordringer

Ved å ha fokus på eget selvskryt fremfor kundens utfordringer, vil kunden du prøver å overbevise ofte oppleve deg som desperat og slitsom. Du prøver for hardt på en unaturlig måte. Kunden ønsker at du skal hjelpe den bedriften/den personen med dens utfordringer. Med fokus på egne utfordringer, føler kunden seg tilsidesatt. Kommunikasjonen vil fort ta en negativ vending og ende i at kunden velger andre fremfor deg. Dersom du velger motsatt, vil kunden oppfatte deg som genuint interresert i sine behov. Kunden vil føle seg sett og hørt. Derfor er selvskryt oppskrytt.

4. Hjelp kunden via din kunnskap og styrker

Når du skal kommunisere med din målgruppe, vil du hele tiden gjøre bruk av din bedrifts kunnskap, egenskaper og styrker. Om du vet hva du kan hjelpe din målgruppe med og vet hvor bedriften din har sine styrker, er selvskryt nesten unødvendig. Du vil vise dette til kunden gjennom å hjelpe dem via din bedrifts styrker, kunnskap og gode egenskaper. Vis dem hva du er god for gjennom handling med kunden i fokus, istedet for å skryte av hvor god du er. Gjennomført handling er bedre markedsføring over tid. Derfor er selvskryt oppskrytt.

5. Genuin interresse til kunden gir deg muligheter

Når kunden forstår at du til enhver tid har mest fokus på dem, vil de etterhvert også velge å ha fokus på deg og din bedrift. Når du over tid har vist interresse for kunden, vil de i større grad vise interresse for deg og din bedrift. Når du har fokus på å hjelpe kunden, vil de etterhvert spørre deg om hva du og din bedrift har valgt underveis og hvordan dere har oppnådd deres suksess. Da kan du fortelle uten å skryte. Da har kunden selv bedt om å bli fortalt. Da oppfattes din erfaring og historie i mindre grad som selvskryt og i større grad som viktig læring. Når kunden selv spør, er de mer åpne for å lære av din bedrifts reise. Derfor er selvskryt oppskrytt.

Still deg selv noen sprøsmål før du publiserer selvskryt

Hvordan unngå blærete selvskryt?

Så er det da også et faktum at de aller fleste av oss driver med selvskryt i større eller mindre grad. Vi kunne alle trengt å ha litt fokus på dette med selvskryt i markedsføringen vår. Takk for den utfordringen, igjen.

Hvor gøy er det å være tilstede i en samtale hvor det er enveis kommunikasjon og ett one-man-show? Hvor gøy er det at samtalen dreier seg om alle andre enn deg? Hvor stas er det å være på sidelinjen når du ønsker å være i fokus?

Markedsføring for å nå din målgruppe er som en samtale med venner, bekjente og ofte ukjente. Dersom målgruppen føler seg tilsidesatt og usynlig, går målgruppen videre til neste bedrift som kan hjelpe dem med å løse sine utfordringer.

Vurderer du å skryte av egen bedrift, bør du først stille deg noen spørsmål før du går videre. Selvskryt kan være helt riktig av og til. Jeg ønsker kun at du skal i størst mulig grad unngå selvskryt som kan oppfattes som selvgod og blærete – slik han som stilte spørsmålet ønsket å ha fokus på.

  • Hva skal du skryte av?
  • Hvorfor skal du skryte?
  • Til hvem skal du skryte?
  • Er det rett tidspunkt å skryte?
  • Er målgruppa interresert i ditt skryt?
  • Kan du få frem styrker og egenskaper på annen måte?
  • Hvem er i fokus i øyeblikket du har tenkt å dele selvskryt?
  • Vil ditt selvskryt hjelpe kunden, eller er det først og fremst for å fremheve deg selv og egen bedrift?

Ta deg tid til å svare på disse spørsmålene med jevne mellomrom og jeg er ganske sikker på at selskryt med fordel kan erstattes av annen form for markedsføring i de aller fleste tilfeller. Markedsføring er kommunikasjon. Markedsføring er en samtale. Er samtalen mest interressant for kunden eller er du i ferd med å sette kunden på sidelinjen med deg selv i fokus?

Selvskryt er markedsføring på godt og vondt

Hvem var i fokus sist du trykte på «publiser», hadde en samtale med en kunde eller pratet med en venn?

Jeg ønsker deg en superfin dag og del gjerne dine synspunkter med meg og andre.