Med jobben hjemme, blir det fort mor i huset som tar seg av syke barn og som i størst grad utsettes for eventuell smitte. Spørsmålet meldte seg fort. «Kan du unngå sykdom med overload av appelsiner?»

Appelsin skal holde meg frisk

En frivillige kur, helt uten kunnskap utover at jeg innbiller meg selv at C-vitaminer fra appelsiner kan muligens være nøkkelen til å unngå smitte fra barna. Nå har jeg spist i snitt 4-6 appelseiner hver dag i 2,5 uker. Jeg er fortsatt helt frisk (eller det er kanskje øynene som ser, ha ha).

Frisk med appelsin gjennom første økt

Den første uken var yngste gutten i familien syk. Med 40 i feber og betennelse på stemmebåndet, var formen skrallere enn skrallest. Mye trøst og støtte hele døgnet var nødvendig. Vi spiste appelsiner begge to med ulik målsetting. Han ønsket å bli fort frisk. Ønsket mitt var å unngå sykdom. Etter 6 dager ble han frisk nok til å være med på aktiviteter igjen. Det var ingen tegn til at jeg ble smittet i denne perioden.

Kan appelsin holde meg frisk gjennom runde 2 med sykdom?

Nå har eldstemann blitt syk med samme symptomer. Han har spist litt appelsin i perioden broren var syk, men ikke i nærheten av mengden jeg har dyttet i meg.

Så nå er jeg klar for nok en uke med sykdom ved min side. Støtte og pleie skal han få, men det blir å spise mange appelsiner også denne uken. Fortsatt frisk som en fisk.

Kan det være sant at appelsin vil holde meg frisk?

Det får meg til å lure på om det faktisk er slik at jeg kan holde meg frisk ved å spise masse appelsiner. Da er google min venn. De siste dagene har jeg lært en hel del om appelsiner.

Hva tenker du? Kan jeg holde meg frisk med overload av appelsiner?

 

En stor appelsin gir en dagsdose C-vitamin

En stor appelsin dekker dagsbehovet vårt for C-vitamin.

En stor appelsin dekker nesten hele dagsbehovet av C-vitamin. Siden vitaminet er vannløselig, trenger kroppen jevn tilførsel. Hver dag og helst flere ganger om dagen.

Får man for lite C-vitamin går det utover jernopptaket, sårhelingen og immunforsvaret. Man kan bli deprimert, få dårlig matlyst og lite energi. Særlig vinterstid kan dette merkes godt.

I tillegg til C-vitamin inneholder appelsiner en rekke andre vitaminer og mineraler i mindre mengder.

Kilde: http://www.nrk.no/livsstil/derfor-bor-du-spise-appelsiner-1.6450177

Link til NRK Livsstil «Derfor bør du spise appelsin»

Artige fakta om appelsin

To appelsiner kuttet i halve.

  • En appelsin råtner aldri hengende på treet sitt.
  • Brasil er den største produsenten av appelsiner i verden.
  • Det kan bli mange planter av ett frø.
  • En moden appelsin som blir hengende på treet, kan bli grønn. Smak og næringsinnhold blir ikke ødelagt av den grunn.
  • Appelsiner inneholder mer fiber enn de fleste andre frukt og grønnsaker.
  • Appelsinens blomst er symbol på kjærlighet.
  • Appelsiner er «Gudenes frukt» og kaltes «det gyldne eplet».

Kilde: http://www.dailyworldfacts.com/orange-fact/ og http://topfoodfacts.com/fact-of-the-day-oranges/

Link til Daily World Facts

 

Link til Top Food Facts

Det spises mer appelsin når den serveres i biter

I vår familie elsker noen appelsin, mens andre er mindre glad i den. Så har jeg funnet ut at det kommer helt an på hvordan jeg serverer den. Derfor gjør jeg mest følgende:

Appelsiner i grove biter

To appelsiner kuttes opp i store biter.

Del to store appelsiner opp i fire halve. Skjær bort midten i hver del slik at den hvite kjernen blir borte. Kutt store biter på kryss og tvers og putt de i en stor skål. Sett en tom skål ved siden av hvor skallet kan legges når de er ferdig å spise.

La alle spise appelsinbiter slik det passer hver og en. Noen digger kjøttet og andre elsker saften. Alle får i seg litt. La skallet være på – det gjør det enklere å holde. Ha servietter eller tørkerull i nærheten for det blir litt gris.

Appelsinene oppbevarer jeg hele i kjøleskapet til den skal kuttes opp, men de kan gjerne serveres romtemperert når de er delt i biter.